از خواص برگاموت چه می دانید

از خواص برگاموت چه می دانید

ترنج یا برگاموت (Bergamot orange) و با نام علمی (Citrus bergamia Risso) گیاهی از خانواده مرکبات است که میوه آن به اندازه پرتقال و به رنگ زرد لیمویی تا سبز کم رنگ و خوش و عطر و بو است . برگاموت اندکی تلخ‌تر از گریپ‌فروت است ولی ترشی آن از لیمو کمتر است .

گرچه خاستگاه این گونه روشن نیست ولی این گیاه در مناطق مدیترانه‌ای می‌روید و در کشورهای ایتالیا و فرانسه به صورت تجاری کشت می‌شود . از اسانس ترنج برای مزه دادن به انواع چای و شیرینی استفاده می‌شود . درخت ترنج تا اندازه‌ای به یخبندان حساس بوده و در مناطق با یخبندان و سرمای کم به خوبی می‌روید . ترنج را می‌توان با پیوند زدن یا از طریق رویش دانه تکثیر کرد.

برگاموت دارای خواص بسیاری می باشد از جمله این خواص می توان به ضد اسپاسم ، بهبود پوست ، ضدعفونی کننده ، خواص پاک کننده ، درمان مشکلات گوارشی ، مبارزه با بی خوابی و افسردگی نام برد . از ترنج در ساخت لوازم آرایشی نیز استفاده می کنند . ساخت عطر و ادکلن از ترنج بسیار رواج دارد به طور مثال عطر کریستین دیور از جمله عطر هایی می باشد که هم در ادکلن زنانه و هم نوع مردانه از برگاموت استفاده کرده است .
اسانس برگاموت خواص دارویی داشته و در درمان بسیاری از مشکلات در طب سنتی کاربرد دارد . در زیر خواص روغن و اسانس برگاموت را به طور مختصر توضیح داده ایم .

بهبود گردش خون:

اجزای روغن ترنج ، مانند آلفا پینن و لیمونن ، ضد افسردگی و تحریک کننده هستند که با بهبود گردش خون ، احساس ناراحتی را به شادی و انرژی تبدیل می کند . برگاموت همچنین ترشحات هورمونی را تحریک می کند ، در نتیجه به حفظ میزان متابولیسم مناسب در بدن کمک می کند . این اثر همچنین انسولین را افزایش می دهد . این عوامل به هضم ، جذب مناسب مواد مغذی ، جذب و تجزیه شکر و کاهش قند خون کمک می کند . 

جلوگیری از عفونت ها :

برخی از اجزای اسانس ترنج ، دارای خواص آنتی بیوتیک و ضد عفونی کنندههستند .  برگاموت از رشد میکروب ها ، ویروس ها و قارچ هاجلوگیری می کند . اسانس این میوه همچنین به طور موثر عفونت های پوستی را از بین می برد . از ترنج در ساخت صابون استفاده می شود . اگر به طور منظم با آب حمام یا صابون ها استفاده شود ، پوست و مو را از عفونت محافظت می کند و موجب  براق شدن مو می شود . همچنین عفونت در روده بزرگ ، دستگاه ادراری و کلیه ها را نیز درمان می کند .

کاهش درد و آرامشبخش :

اسانس برگاموت احساس درد در بدن را کاهش می دهد . برگاموت با ترشح هورمون های خاص از احساس درد در بدن می کاهد . بنابراین برای سردرد ، درد عضلانی یا هر گونه دردی که احتیاج به مسکن داشته باشید ، مفید است .

فلاونوئیدها موجود در روغن ترنج نیز بسیار شلکننده هستند . آنها عصب را تسکین می دهند و تنش ، اضطراب و استرس عصبی را کاهش می دهند که می تواند به درمان بیماری های مرتبط با استرس مانند فشار خون بالا، بی خوابی و افسردگی کمک کند.  همچنین برگاموت دارای خواص آرامشبخشی ویژه ای می باشد .

کمک در هضم :

روغن اسانس  برگاموت موجب ترشح اسید های گوارشی ، آنزیم ها و صفرا را افزایش می دهد و بنابراین هضم را آسان می کند . همچنین ترنج حرکت مواد را در روده تنظیم می کند و به این ترتیب ، به روند گوارش کمک می کند . از این رو این روغن می تواند یبوست را کاهش دهد و  حرکات روده ای را منظم کرده و از سرطان کولورکتال جلوگیری کند .

مراقبت از پوست:

این ویژگی از روغن ترنج  دلیل استفاده گسترده آن در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مانند صابون های زیبایی ، کرم ها و لوسیون هاست . سیکاتریزان در ترنج ، به بهبود زخم ها و مشکلات دیگر روی پوست کمک می کند . این روغن به از بین بردن اثرات ناخوشایند از آکنه نیز کمک می کند و موجب صاف شدن سطح پوست می شود .

بوی بد را از بین می برد :

این ویژگی از روغن ترنج در میان نسل جوان بسیار محبوب است.  روغن ترنج قادر است بر بوهای بد غلبه کند و بوی خوش ایجاد کند .

 

منبع : ویکی پدیا

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید