از خواص لبو چه می دانید

از خواص لبو چه می دانید

در مورد خواص لبو چقدر می دانید؟ در این مطلب قصد داریم در مورد مزایای مصرف لبو صحبت کنیم .

لبو میوه ای کم کالری بوده و دارای آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مختلفی چون سدیم ، پتاسیم ، منیزیم ، آهن و … می باشد . لبو از خانواده چغدر بوده به چغندر قرمز نیز گفته می شود و اکثرا به صورت آب پز یا بخار پز میل می کنند . در زیر به توضیح مختصری از هر کدام از خواص لبو می پردازیم .

هضم راحت:

لبو حاوی فیبر بوده که به حرکت آسان غذا در روده و کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کند . اینکار به سلامت گوارش شما بهبود می بخشد ، در نتیجه مشکلات مختلف گوارشی مانند اسیدیته ، سوزش سر دل ، نفخ ، هیپوکلریدریا و … را کاهش می هد .

بهبود کبد:

از دیگر خواص لبو تقویت عملکرد کبد می باشد .غنی از آنتی اکسیدان ها ، به خصوص گلوتاتیون است . آب آن می تواند از آسیب جدی کبد ما جلوگیری شود . بتایین موجود در این سبزی باعث می شود که به یک عامل سم زدای قوی در کبد تبدیل شود . همچنین باعث ترویج بازسازی سلول و تجزیه چربی درون اندام می شود تا عملکرد آن را با کمک محتوای متیونین بالا تنظیم کند .

درمان کم خونی:

چغندر دارای آن بوده که برای افزایش سطح هموگلوبین در بدن ما ضروری است، در نتیجه برای درمان بیماری مانند کم خونی موثر می باشد . مصرف منظم سبزیجات می تواند سبب فعال شدن و همچنین تولید سلول های قرمز خون (RBCs) شود . لبو نه تنها سطح هموگلوبین را افزایش می دهد، بلکه باعث تامین اکسیژن در تمام بدن می شود تا از خستگی ، سرگیجه ، بی قرارگی ، بی خوابی و … که با کم خونی همراه است جلوگیری شود .

کاهش التهاب:

التهاب و سایر علائم مربوط به آن مانند تورم ، تحریک ، قرمزی ، درد و … می تواند به میزان قابل توجهی با مصرف آب تازه لبو کاهش یابد. طبق گفته دانشمندان، چغندرقند حاوی بتالین رنگدانه آنتی اکسیدانی است که دارای خواص ضد التهابی عالی بوده و به سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند .

مبارزه با سرطان:

آب چغندر قرمز دارای ویژگی های شگفت انگیز ضد سرطانی می باشد . این خاصیت به دلیل بتای سایینین موجود در آن است . مطالعات نشان داده اند که این ترکیب می تواند سموم سرطانزا را از بدن ما از بین ببرد و مانع شکل گیری بیشتر تومورهای سرطانی شود . بتیسیانین به طور عمده سبب از بین رفتن متابولیسم سلول های سرطانی می شود و مقدار نیتروزامین را در بدن ما کاهش می دهد . این سبزی در مبارزه با سرطان های پستان ، خون ، معده ، روده بزرگ ، پروستات ، بیضه و پوست موثر است.

بهبود حافظه :

یکی دیگر از خواص لبو تقویت حافظه است . مصرف روزانه آب چغندر قرمزمی تواند کمبود خواب ، کاهش حافظه و سایر بیماری های مرتبط با سن را بهبود بخشد . لبو غنی از نیترات بوده و می تواند گردش خون را در سراسر بدن افزایش دهد، که موجب تقویت و عملکرد بهتر حافظه کمک می کند .

تقویت سلامت قلب و عروق:

نیترات های موجود در سبزیجات به اکسید نیتریک تبدیل می شوند که به عنوان یک واسازودیلاتور عمل می کنند و با تنظیم گردش خون به کاهش فشار خون نیز کمک می کند . چغندر قند حاوی اسید آمینه خاصی به نام بتائین است که عروق خونی را از آسیب ها محافظت می کند . همچنین آنتی اکسیدان ها مانند کاروتنوئید ها و فلاونوئیدها باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در جریان خون می شود تا دیواره های داخلی شریان ها بهبود یابند .

بهبود پوست و مو:

استفاده موضعی از آب لبو می تواند علائم پیری را کاهش دهد . محتوای آنتی اکسیدان ها (عمدتا لیکوپن) این سبزی می تواند از اشعه  UV اشعه ماوراء بنفش محافظت کند و رادیکال های آزاد مضر را خنثی کند تا از ایجاد چروک ها ، خطوط ظریف و لکه های ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری شود .
مقدار بالایی ویتامین C در آب لبو به کاهش لکه ها و رنگدانه ها کمک می کند . چغندر قرمز همچنین در بازسازی رنگ پوست به ما کمک می کند تا رنگ پوست ما بهتر شود .
چغندر قرمز برای پوست سر خشک و خارش دار یا شوره سر می تواند انتخاب مناسبی باشد . این سبزی حاوی کلسیم ، پتاسیم ، فسفر ، ویتامین B و ویتامین C است که به طور کلی در افزایش گردش خون در سرتاسر پوست کمک می کند و در نتیجه پوست سر را سالم نگه می دارد و رشد مو را افزایش می دهد .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید