اناریجه یا گیجای یکی از سبزی های معطر شمال کشور

اناریجه یا گیجای یکی از سبزی های معطر شمال کشور

استان گیلان میزبان بسیاری از گیاهان دارویی می باشد که اکثر آن ها حتی شناخته شده نیز نیستند . یکی از این گیاهان که متاسفانه کمتر کسی آن را می شناسد و حتی خواص نیز به سبب ناشناخته بودن کامل نیست  اناریجه است .

اناریجه گیاهی خودرو در استان گیلان و مازندران و گلستان می باشد ، این گیاه در گیلان به گیجای نیز شهرت دارد . اناریجه گیاهی خوشبو که برگ هایی شبیه جعفری دارد می باشد و روی سطح زمین گخش می شود . ساقه های آن دو به دو روبه روی یک دیگرند و طولی حداکثر برابر با ۳۰ سانتی متر دارد و برگ های بریده بریده و منظم روی ان قرار گرفته اند . این گیاه در قسمت زیرین به رنگ قهوه ای و هرچه به ساقه نزدیک می شوید به رنگ سبز در می آید .

این گیاه در اواخر زمستان شروع به رشد کرده و تا اواخر اردیبهشت می توان از آن استفاده کرد . این گیاه در اواخر تابستان شروع به گل دهی می کند و میوه دهی می کند . این گیاه از تیره کرفس و از خانواده چتریان می باشد .
این گیاه علاقه به رویش در دشت ها و اراضی باز و کنار رودخانه ها دارد . این گیاه هرچه رنگ سبز روشن تری داشته باشد ، تازه تر بوده و خوشبو تر است .

خواص :

خواصی که از اناریجه تاکنون دریافت کرده اند ، خواص ضد سرطانی این گیاه است . ترکیبات گوناگونی که در اناریجه وجود دارد موجب شده این گیاه بدن را مقابل مقابل سرطان ایمن می کند .

مضرات :

چون تحقیقات در مورد خواص و ترکیبات این گیاه کامل نیست ، بنابراین در مصرف آن دقت کنید . مصرف بی رویه این گیاه می تواند آسیب زننده باشد .

طرز مصرف :

اناریجه را می توان خشک کرد و در نوشیدنی ها ، ماست و غذا ها استفاده کرد . همچنین در استان های شمالی غذایی نیز با این گیاه تهیه می شود که بسیار لذیذ است .
همچنین می توانید آن را به صورت دمنوش یا جوشانده نیز میل کنید که به سبب عطر تندی که دارد می توانید عسل به آن اضافه کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید