بارز ترین فواید نخود فرنگی

بارز ترین فواید نخود فرنگی

حتما تاکنون نخود فرنگی خریده اید، یا آن را میل کرده اید. تابحال به خود اندیشیده اید که نخود فرنگی چه خواصی می تواند داشته باشد؟!

نخود فرنگی نام گیاهی بسیار شبیه به نخود می باشد. اما آنچه که مد نظر ما می باشد، نخد فرنگی اسن که هنوز در غلاف می باشد. این غلاف ها حاوی مواد مغذی بسیار قوی می باشند. در درون هر غلاف، هفت نخود موجود می باشد. شما می توانید نخود فرنگی را به صورت خام یا پخته استفاده کنید.

نخود فرنگی حاوی ویتامین A، ویتامین C ، آهن، پتاسیم، فیبر غذایی، منیزیم، اسید فولیک و سطوح پایین چربی می باشد. غلاف های این نخود نیز کالری کم می باشند به گونه ای که هر غلاف کمی بیش از ۱ کالری دارا می باشد.
مزایای نخود فرنگی شامل کاهش وزن، پیشگیری از سرطان، بهبود سلامت قلب، کاهش یبوست، تقویت استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب می باشد.

کاهش وزن :

این غلاف های خوشمزه دارای فیبرهای رژیمی بالا و مواد مغذی ارزشمند می باشند. با این حال، غلاف ها دارای چربی و کالری بسیار پایین هستند، بنابراین می توانید این سبزیجات را بدون هیچ نگرانی مصرف کنید. فیبر نیز به سیستم گوارش شما کمک می کند و سرعت متابولیسم بدن شما را بهبود می بخشد. از این رو سبب کاهش وزن شما می شود.

دیابت :

سطح بالای فیبر در این گیاه به کنترل سطح قند خون شما کمک می کند. فیبر سطح گلوکز و انسولین را در بدن شما تنظیم می کند.  این امر مخصوصا برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است.

سرطان :

وجود سطح قابل توجهی از ویتامین C در نخود فرنگی به این سبزی کمک می کند تا رادیکال های آزاد موجود در بدن را خنثی کند. این رادیکال های آزاد عامل اولیه استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن در سراسر بدن می باشد.

بیماری قلبی :

وجود مقدار قابل توجهی از پتاسیم و ویتامین C، درغلاف نخود فرنگی می توانند به شیوه های مختلفی از قلب شما در برابر بیماری ها محافظت کند. پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون و به حداقل رساندن فشار بر سیستم قلبی و عروقی کمک کند، از طرفی ویتامین Cنیز می تواند عروق خونی و شریان ها ترمیم دهد.

هضم راحت :

نخود فرنگی به سبب دارا بودن فیبر، به هضم راحت تر غذا کمک می کند. از طرفی این گیاه التهابات معده را کاهش داده و سبب بهبود وضعیت معده می شود.

تراکم معدنی استخوان :

نخود فرنگی دارای مواد معدنی چون آهن، پتاسیم و منگنز می باشد. این مواد اگر چه کم یافت می شود اما می توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهند.

سیستم ایمنی :

ویتامینC یکی از مهمترین مواد مغذی در رژیم غذایی شما محسوب می شود. این ویتامین می تواند به تولید سلول های سفید خون، در نتیجه تحریک بدن برای دفاع بهتر کمک می کند.

بهبود بینایی :

ویتامین A یک عنصر مهم برای بهبود بینایی ما محسوب می شود. این آنتی اکسیدان می تواند از استرس اکسیداتیو در شبکیه چشم محافظت کند. به سبب دارا بودن چنین خواصی از آب مروارید جلوگیری می شود.

طرز مصرف :

شما می توانید پخته و یا خام مصرف کنید. از طرفی می توانید از نخود فرنگی، میخک، روغن زیتون ، آب ، نمک خوراکی تهیه کرده و میل کنید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید