خواص آناناس برای داشتن بدنی سالم

خواص آناناس برای داشتن بدنی سالم

آناناس میوه ای بسیار زیبا با طعم دلنشین می باشد . در این مطلب قصد داریم تا با این میوه خوشمزه بیشتر آشنا شویم .

آناناس ، میوه ای گرمسیری بوده با برگ هایی سخت می باشد . این میوه ظاهری مشابه مخروط دارد . هاوایی بزرگترین تولید آناناس در گذشته می باشد اما امروز این میوه در برزیل، فیلیپین و کاستاریکا نیز به وفور کاشت می شود . گفته می شود این میوه بومی پاراگوئه و برزیل بوده و پس از کشف کریستف کلمب به اروپا نیز منتقل شد .

خواص آناناس شامل تقویت سیستم ایمنی بدن ، بهبود تنفس، کمک به هضم، سلامت دهان ،بهبود کبد، تقویت استخوان ها، کاهش التهاب، سرفه و سرماخوردگی و کاهش وزن می باشد .

آناناس حاوی مواد مغذی چون برمولین، پروتئین، کربوهیدرات، قند و فیبر محلول و ویتامین هایی چون ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، تیامین، ویتامین B5 (پانتووتنیک اسید)، ویتامین B6 و فولات و مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، منگنز، کلسیم، سدیم و منیزیم می باشد .
در زیر به برخی از خواص آناناس اشاره می کنیم:

درمان آرتریت :

آناناس توانایی کاهش التهاب مفاصل و عضلات به ویژه با منشع آرتریت را دارد. این میوه دارای یک آنزیم نادر است که عمدتا در شکستن پروتئین های پیچیده کمک می کند . همچنین این میوه دارای اثرات ضد التهابی ویژه ای نیز است .

افزایش ایمنی :

آناناس غنی از ویتامین C است.  ویتامین C  در کاهش بیماری ها و افزایش سیستم ایمنی با تحریک فعالیت گلوبول سفید خون موثر است . این میوه به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و بدن را از رادیکال های آزاد دور می کند.

بهبود زخم :

وجود ویتامین C بالا در آناناس به شما کمک می کند تا زخم ها زود تر درمان شوند. این میوه همچنین از عفونت نیز جلوگیری می کند . از طرفی ویتامین C نقش مهمی در ایجاد کلاژن دارد، این امر تاثیر به سزایی در بهبود وضعیت پوست، اندام هاو استخوان ها دارد.

جلوگیری از سرطان :

آناناس به طور مستقیم به پیشگیری از سرطان دهان، گلو و پستان »وثر است . این میوه  غنی از ویتامین A، بتا کاروتن، برملائل، فلاونوئیدها و منگنز می باشد . این موارد از رادیکال های آزاد که علت اصلی ایجاد سلول های سرطانی اند، جلوگیری می کند.

کمک به هضم :

خوردن آناناس به طور مرتب می تواند شما را از بسیاری از مشکلات گوارشی چون یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، آترواسکلروز در امان نگه دارد .  این میوه غنی از فیبر بوده که سبب حرکت راحت غذا در دستگاه گوارش می شود . از طرفی این میوه از کبد شما نیز محافظت می کند .

درمان سرفه و سرد :

آناناس غنی از برملائین و ویتامین C است، بنابراین در جلوگیری و درمان بیماری های تنفسی  و سردرد موثر است . این میوه  خلط و مخاطی را دستگاه تنفسی شما دور کرده و سبب تنفس راحت تر شما می شود .

سلامت استخوان :

یکی خواص آناناس کمک به سلامت استخوان است .آناناس حاوی مقدار قابل توجهی از منگنز است. منگنز یک ماده معدنی ضروری برای تقویت استخوان ها و همچنین رشد و ترمیم آن ها است. مصرف آناناس سبب تامین ۷۰٪ نیاز روزانه شما به این ماده معدنی می شود .

درمان آسم :

آناناس در کاهش علائم مربوط به آسم موثر است . این میوه حاوی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین C، برملائین و بتا کاروتن است که باعث کاهش التهاب در نتیجه کاهش آسم می شود.

کنترل دیابت :

آناناس غنی از فیبرمی باشد . فیبر غذای عالی برای بیماران دیابتی محسوب می شود. این میوه با کاهش سطح قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱بسیار مفید می باشد. همچنین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، با بهبود قند خون، انسولین و میزان چربی سبب کمک به این بیماران می شود.

افزایش باروری :

از دیگر خواص آناناس افزایش باروری است. به دلیل خواص آنتی اکسیدانی موجود در این میوه ، باروری افزایش می یابد . همچنین وجود ویتامین ها و مواد معدنی همچون ویتامین C، بتا کاروتن، مس، روی و فولات، سبب افزایش باروری در زنان و مردان می شود .

بهبود پوست و مو :

ویتامین C، موجود در آناناس، آنتی اکسیدان فوق العاده ای است که پوست شما را بهبود می بخشد . علاوه بر این مواد موجود در این میوه از بروز آکنه و جوش جلوگیری می کند . از طرفی با رفع جای جوش و آسیب های پوستی و کاهش چین چروک از پیری نیز جلوگیری می کند.
این میوه همچنین از ریزش مو نیز جلوگیری می کند .

بهبود بینایی :

آناناس توانایی سالم نگه داشتن چشم را از بیماریی هایی که در اثر سن ایجاد می شوند ، دارد . این میوه از دژنراسیون ماکولا در بسیاری از افراد سالمند جلوگیری می کند . بتا کاروتن موجود در آناناس می تواند به پیشگیری از مشکلات بینایی کمک کند.

محافظت از سلامت قلب :

وجود پتاسیم در آناناس ممکن است سبب جلوگیری از لخته شدن خون شود . از طرفی این میوه سبب کاهش فشار خون نیز می شود . بنابراین از بیماری هایی چون آترواسکلروز، حملات قلبی، و سکته مغزی جلوگیری می شود. پس برای داشتن قلبی سالم آناناس میل کنید!

درمان سنگ کلیه :

یکی دیگر خواص آناناس جلوگیری از سنگ کلیه است. این میوه با تنظیم هضم و کاهش لخته شدن خون، می تواند برای مشکلات کلیه مفید باشد. خوردن میوهای غنی از برملائین یا نوشیدن آب آن برای جلوگیری از سنگ کلیه مفید است .

مضرات :

مصرف زیاد آناناس یا خوردن میوه خام آن می تواند در برخی از افراد دارای عوارض جانبی زیر باشد .
استفراغ، تورم دهان و گونه ها، مشکلات پوستی، اسهال، سردرد، حالت تهوع
همچنین این میوه دارای بروملین بوده و در برخی افراد در لب ها و لثه ایجاد حساسیت کند .
زنان باردار به سبب وجود برملائین در این میوه از مصرف زیاد آن خودداری کنند .
افرادی مبتلا به بیماری های قلبی در صورت مصرف داروهای بتا بلوکر، از مصرف این میوه خودداری کنند .
افرادی که دارای مشکلاتی چون ریفلاکس معده هستند از مصرف آن خودداری کنند .
همچنین این میوه با داروهایی چون داروهای ضد انعقاد، تخلیه کننده خون، داروهای بی خوابی، داروهای ضد افسردگی و بنزودیازپین ها در اختلال است .

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید