خواص ازگیل ژاپنی از نگاه طب سنتی

خواص ازگیل ژاپنی از نگاه طب سنتی

ازگیل ژاپنی میوه ای است که بومی چین بوده ولی گفته می شود در ژاپن زودتر شناخته شده است .

این درخت همیشه سبز دارای میوه هایی به رنگ زرد تا نارنجی با هسته هایی درشت می باشد . آلو چینی، آلو ژاپنی ، آلو مات از دیگر نام های این میوه می باشد . ازگیل ژاپنی انواع گوناگونی دارد. گفته می شود تاکنون ۸۰۰ نوع از آن یافت شده است . در ایران به میوه انبه می گویند .

ازگیل ژاپنی یا انبه دارای خواص فراوانی است . از جمله خواص ازگیل ژاپنی می توان به جلوگیری از دیابت، کاهش سطح کلسترول، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تراکم استخوان، بهبود سلامت دستگاه گوارش، تقویت بینایی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود دستگاه تنفسی، افزایش گردش خون و کاهش فشار خون می توان نام برد .
برگ و میوه این گیاه حاوی فیبر، ویتامین A، ویتامین C، و ویتامین های پیچیده B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، فولات و اسید فولیک است که باعث افزایش سلامت انسان می شود همچنین یک منبع عالی از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منگنز، پتاسیم، فسفر، روی، مس و سلنیوم هستند.

کاهش فشار خون :

یکی از خواص ازگیل ژاپنی کاهش فشارخون می باشد . مواد مغذی بسیاری که در این میوه وجود دارد است که به عنوان یک وازودیلاتور برای سیستم قلبی عروقی عمل می کند . پتاسیم موجب  کاهش فشار روی عروق خونی حفظ سلامت قلب می شود .

جلوگیری از دیابت :

دمنوش ازگیل ژاپنی اغلب برای پیشگیری یا درمان دیابت توصیه می شود، زیرا میزان قند خون در افرادی که به طور مرتب از این گیاه استفاده می کنند ، کاهش می دهد . ترکیبات منحصر به فرد موجود در چای ازگیل ژاپنی قادر به تنظیم سطوح انسولین و قند خون هستند .

کاهش خطر سرطان :

یکی از خواص ازگیل ژاپنی کاهش خطر ابتلا به سرطان می باشد .آنتی اکسیدان ها مانند لاتریل و اسید کروزولیک ، رادیکال های آزاد درون بدن  را خنثی می کنند . مصرف دمنوش ازگیل ژاپنی میزان ابتلا به سرطان های ریه و دهان را کاهش می دهد .

تسکین دهنده سیستم تنفسی :

این میوه دارای خواص ضدعفونی کننده می باشد . از این رو در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت های تنفسی حائز اهمیت می باشد . این دمنوش سبب کاهش سرفه نیز می شود .  بنابراین می توان گفت ازگیل ژاپنی برایاز بین بردن مواد سمی از دستگاه تنفسی شما بسیار مفید است .

افزایش ایمنی :

ازگیل ژاپنی منبع فوق العاده ای از ویتامین C است که کمک می کند ، تولید سلول های سفید افزایش یابد علاوه بر این، ویتامین C برای تولید کلاژن که به رشد و ترمیم بافتها در سراسر بدن کمک می کند، نیاز است . برگ این گیاه دارای خواص ضد ویروسی نیز می باشد که از سرماخوردگی و سایر بیماری های ویروسی جلوگیری می کند .

کاهش وزن :

پکتین یک نوع خاص از فیبر رژیمی است که در این میوه یافت می شود . این فیبر اغلب به عنوان کمک کننده گوارش مورد ستایش قرار می گیرد . اگر از یبوست، اسهال، گرفتگی، نفخ یا سایر اختلالات معده رنج می برید، فیبر غذایی می تواند باعث التهاب و بهبود سلامت روده شما شود. خوردن فیبر می تواند مدت بیشتری شما را سیر نگه دارد . از این رو می تواند سبب کاهش وزن شود .

تقویت استخوانها :

از دیگر خواص ازگیل ژاپنی تقویت استخوان ها است . زنان بعد از یائسگی دچار کاهش تراکم استخوان می شوند . خوشبختانه، ازگیل ژاپنی به دلیل دارا بودن ویتامین ها، مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی برای جلوگیری از دست دادن تراکم استخوان در قسمت های مختلف بدن بسیار مفید است .

مضرات

    مصرف زیاد این گیاه نیز می تواند دارای مضراتی باشد .برگ و دانه های این میوه سمی هستند و در صورت مصرف زیاد می توانند خطرساز باشند .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید