خواص اسانس لیمو ترش در طب سنتی

خواص اسانس لیمو ترش در طب سنتی

اسانس لیمو ترش نیز به مانند سایر اسانس های گیاهی، دارای خواص منحصر به فرد خود می باشد.

از جمله خواص اسانس لیمو ترش می توان به خواص ضد ویروسی، حفظ رطوبت ، ضد باکتری، ضدعفونی کننده، خنک کنندگی، ترمیم کننده و ماده تونیک نام برد.
اسانس لیمو ترش از فشرده سازی و بخار پوست آن تهیه می شود. این اسانس حاوی ترکیبات آلفا پینن، بتا پینن، میرن، لیمونن، ترپینولن، سینول، لینالول، بورنئول، سیترال، نرال استات و گرانیل استات است. لیمو از خانواده مرکبات بوده و  در سراسر جهان بسیار شناخته شده است . از لیمو به طور گسترده ای در ترشی، مربا، مارمالاد، سس، دسر، نوشیدنی، لوازم آرایشی و … استفاده می شود.

درمان عفونت :

اسانس لیمو ترش دارای خاصیت ضد عفونی کننده ای است که می تواند عفونت را درمان کند. روغن لیمو می تواند عفونت های پوست و زخم  ها را درمان کند. این اسانس به طور موثر به درمان عفونت های گلو، دهان، روده بزرگ، معده، روده و سیستم ادراری کمک می کند. این اسانس همچنین در درمان زخم ها، گانگرن، پسوریازیس، زخم، بثورات، کربونکل ها و سایر مشکلات مشابه نیز موثر است. اسانس لیمو می تواند حتی عفونت های ویروسی موجود در سیستم تنفسی را درمان کند. از این رو برای درمان برونشیت سودمند است. همچنین این اسانس برای مبارزه با سایر عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا، اوریون، سرفه، سرماخوردگی و سرخک می تواند نتیجه بخش باشد.

درمان دندان ها :

این روغن به درمان دندان ها و محکم کردن لثه ها روی دندان ها کمک می کند. از این رو از سقوط  دندان ها جلوگیری می کند. این اسانس همچنین  از خونریزی لثه ها جلوگیری می کند.

افزایش اشتها :

مصرف این اسانس در دوزهای کوچک، می تواند به عنوان یک اشتها آور عمل کند. اسانس لیموهمچنین ترشح اسید معده شده و معده را فعال می کند. از این رو شما گرسنه تر شده و اشتهایتان بیشتر می شود.

ضد باکتری :

اسانس لیمو یک ضد باکتری قوی است. این اسانس می تواند در درمان مسمومیت غذایی، اسهال، تیفوئید و … موثر باشد. همچنین می تواند عفونت های باکتریایی در روده بزرگ، معده،دستگاه ادراری و همچنین عفونت های خارجی بر روی پوست، گوش ها، چشم ها و زخم ها درمان کند.

ضد عفونی کننده :

روغن لیمو دارای خواص ضد عفونی کننده می باشد. این اسانس می تواند عفونت های میکروبی در روده بزرگ، دستگاه ادراری، کلیه ها و اندام های تناسلی را درمان کند. ماساژ این روغن سبب زدودن میکروب ها از سطح پوست می شود. همچنین اگر این اسانس را به پوست سر و مو آغشته کنید، میکروب ها را از بین میبرد و سبب تقویت موهای شما می شود.

کاهش تب :

تب فقط علامتی است که نشان می دهد سیستم ایمنی بدن درحال مبارزه با عفونت ها و یا بیماری های مختلف است. بنابراین، تب تقریبا همیشه به سبب وجود مشکلی مانند سرماخوردگی، عفونت های ویروسی، عفونت های باکتریایی و عفونت های زخم، ناتوانی های کبدی، جوش، آلرژی و آرتریت است.  اسانس لیمو، از آنجا که آن یک ماده ضدالتهاب، ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد عفونی کننده است، می تواند به درمان علت تب و نهایتا کاهش آن کمک کند.

جلوگیری از علائم پیری :

اسانس لیمو ترش به جوان ماندن عضلات، بافت ها ، پوست و همچنین سیستم های مختلفی که در بدن فعالیت می کنند، شامل سیستم های تنفسی، گردش خون، عصبی، گوارشی و سیستم دفع ادرار کمک می کند. این اسانس همچنین از ظهور علائم پیری مانند ریزش مو، چین و چروک، ضعف عضلانی جلوگیری می کند.

مضرات اسانس لیمو ترش :

در موارد بسیار نادر، این روغن می تواند سبب حساسیت به نور در صورت قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید