خواص بالنگ یا اترج

خواص بالنگ یا اترج

بالنگ (Citron tree  ) در تب سنتی با نام اترج شناخته می شود یکی از گیاهان دارویی می باشد که در درمان انواع بیماری ها کاربرد دارد . در زبان یونانی به بالنگ ، مارسیسقا و در زبان مصری ، ریحان النعنع و در هندی ،

بجوژه و در فرنگی لیمونه می نامند . این میوه در واقع نوعی از بادرنگ یا همان بادرنج ( باد زنج ، اترنج صغیر ) می باشد .این گیاه از خانواده نارنج است . میوه های این درخت گاهی وزنی برابر با ۱ کیلوگرم دارند . اترج نوعی درختچه با میوه های مانند خربزه می باشد . پوست این میوه ها زرد رنگ با تاول هایی درشت بوده که بخش اعظمی از میوه را فرا گرفته است .  
این درختچه مناسب آب و هوای گرم و مرطوب بوده و در این مناطق به راحتی رشد می کند . این درختچه را می توان در اویل بهار از طریق قلمه زدن تکثیر کرد . اترج در شمال و جنوب ایران وجود دارد .

خواص :

– ضد اسهال
– ضد استفراغ
– ضد عفونت
– ضد نفخ معده
– مقوی قلب
– معده
 – بهبود کبد
– بهبود روده
– برطرف کننده سکسکه
– ضد عطش
– سیاتیک
– بهبود درد مفاصل
– سنگ کلیه
– بهبود یبوست
– قند خون
– آلزایمر
– سو هاضمه
– تب بر
– بهبود طحال
– تصفیه کننده خون
مضر جگر و مغز گرم مزاجان است و باعث ایجاد سردرد در آنان می شود .
مصلح آن عسل و بنفشه و خوردن آن با گوشت و مغز آن است .

 

 

طرز تهیه :

از پوست خشک شده بالنگ می توانید دمنوش تهیه کرده و میل نمایید همچنین بالنگ دارای ویتامین c بوده و مستقیم از  آن می توانید استفاده کنید . از اترج می توانید مربا تهیه کرده و میل نمایید .
روغن بالنگ را می توان بدین شیوه تهیه کرد پوست زرد رنگ  6 عدد بالنگ را گرفته و در یک کیلوگرم روغن کنجد مخلوط کنید  و در نور خورشید قرار داده  و هر ۳ شبانه روز پوست های اترج را عوض کرده و پوست جدید در روغن بیندازید تا  4 – 5 بار این عمل را تکرار کنید ، به این ترتیب روغن بالنگ به دست می آید.

 

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید