خواص جالب کیوی

خواص جالب کیوی

کیوی میوه محبوب بسیاری از افراد در فصل زمستان می باشد .  این میوه بومی چین بوده و به انگور چین نیز معروف است .

در چین به عنوان یک میوه ملی با نام یانگ تائو شناخته می شود . کیوی میوه ای با پوست قهوه ای و درونی سبز رنگ ، اندکی شفاف با دانه های سیاه  خوراکی می باشد .
ایتالیا، نیوزیلند، فرانسه، ژاپن، شیلی و ایالات متحده اصلی ترین تولید کننده این میوه هستند .  در نیوزلند به سبب پرنده  ملی آن کشور که قهوه ای رنگ بوده و شبیه میوه کیوی است ، این میوه را کیوی نام نهادند .  

کیوی دارای فواید بسیاری برای بدن از جمله بهبود پوست ، سلامت قلب و عروق ، کاهش فشار خون و جلوگیری از سکته مغزی ، درمان سرطان ، بی خوابی ، دیابت است . همچنین این میوه به سبب دارا بودن فلاونوئید ، در دوران بارداری به جذب آهن کمک می کند .
کیوی منبع عالی ویتامین C (اسید اسکوربیک) است. این میوه همچنین دارای ویتامین های دیگری از جمله ویتامین A، فولات، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K (فیلهوینون) نیز می باشد . مواد معدنی این میوه شامل مقدار زیادی پتاسیم همراه با سایر مواد معدنی مانند کلسیم ، منیزیم و فسفر است . وجود فیبر نیز بر خواص این میوه می افزاید . هر ۱۰۰گرم کیوی حاوی ۵۵ کالری و ۱۵ گرم کربوهیدرات است .

درمان آسم :

با توجه به محتوای آنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در میوه کیوی، برای درمان آسم می تواند مفید باشد . همچنین عملکرد ریه را بهبود می بخشد و مانع از خستگی در کودکان می شود .

کمک به هضم :

کیوی برای داشتن یک سیستم گوارش سالم ارزشمند است . این میوه منبع فیبر است که هضم را بهبود می بخشد و به سلامت روده کمک می کند . همچنین با تحریک سیستم روده کمک می کند تا از یبوست رهایی یابید .

مطالعات انجام شده در مورد کیوی نشان داد که غنی از آنزیم پروتئولیتیک است که هضم پروتئین ها را راحت تر می کند و عبور غذا را از روده بهبود می بخشد . پلی ساکارید موجود در میوه کمک به جلوگیری از چسبندگی و تحریک باکتری پروبیوتیک در روده بزرگ می کند .

افزایش ایمنی :

کیوی برای تنظیم سیستم ایمنی بسیار حیاتی است . مصرف کیوی کمک می کند تا در برابر عفونت های فصلی و سایر بیماری ها با داشتن خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی ایمن باشیم . میوه کیوی کمک می کند تا علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و دیگر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کاهش یابد .

کیوی دارای مقدار قابل توجهی ویتامین C، ترکیبات فنلی و کاروتنوئیدها است که به سلامت بدن کمک می کند . مطالعات انجام شده روی ​​ کیوی، پرتقال و گریپ فروت نشان داد که میوه های کیوی حاوی خواص آنتی اکسیدان قوی تر نسبت به بقیه است . این میوه همچنین توانایی محافظت از DNA موجود در سلول های بدن از آسیب های اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را دارد ، در نتیجه خطر ابتلا به التهاب و بیماری ها را کاهش می دهد .

کنترل دیابت :

کیوی دارای شاخص گلیسمی پایین است که برای افراد دیابتی مناسب می باشد . مطالعات انجام شده بر روی عصاره کیوی نشان داد که مصرف این میوه کمک می کند تا تنظیم آدپیوژنز را که برای جلوگیری از دیابت ضروری است ، تنظیم کند.

جلوگیری از لخته شدن خون :

با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف روزانه این میوه باعث کاهش پاسخ پپتید یا احتمال لخته شدن خون می شود . این خاصیت در رگ های خونی شما از خطر ترومبوآمبولیک و اختلالات قلب مانند آترواسکلروز جلوگیری می کند .

تنظیم فشار خون :

ترکیبات فعال موجود در کیوی ممکن است به کاهش سطح فشار خون در بدن کمک کند .به همین دلیل نیز با کاهش فشار خون بالا، از سکته مغزی و حملات قلبی، جلوگیری می کند .

سلامت قلب :

ویتامین C، ویتامین E و پتاسیم موجود در حفظ سلامت قلب و عروق موثر هستند . یک مطالعه تحقیقی نشان داد که این میوه فعالیت های مهار کننده ای دارد که باعث کاهش تری گلیسیرید در خون می شود و به این ترتیب سبب بهبود سلامت قلب می شود .

تقویت بینایی :

کیوی، که یک منبع غنی از لووتیان و زاکسنتین است که برای مراقبت از چشم بسیار مفید است . این خاصیت از آب مروارید، کاهش دید در اثر کهولت سن جلوگیری می کند .

کاهش وزن :

۱۰۰ گرم کایوی که حاوی تنها ۵۵ کالری است . از این رو یک میان وعده عالی برای کاهش وزن محسوب می شود  . طعم متمایز آن نیز به سبب وجود فیبر محلول می باشد که باعث کاهش گرسنگی می شود .

خواب بهتر :

بر اساس یک مطالعه، کیوی منبع خوبی از سروتونین است که به بهبود کیفیت خواب کمک می کند . همچنین سبب تسریع درفرایند شروع خواب و کاهش زمان بیداری می شود . بنابراین می توان گفت هر اختلال خوابی را تسکین می دهد . مطالعات نشان می دهد که الگوهای خواب نامنظم یکی از دلایل اصلی وقوع بیماری آلزایمر است .

این میوه حاوی فلاونوئیدها از جمله نارنجینین، کورستین، روتن، کاتچین و اپیکاتچین است که گیرنده های القاء کننده خواب را تعدیل می کنند و به عنوان یک عامل آرام بخش شناخته می شوند . با توجه به این موضوع، پوست کیوی یک عنصر قوی برای کمک به خواب است .

تقویت جذب آهن :

کیوی یک منبع غنی از ویتامین C و سایر مواد شیمیایی چون لووتیان و زاکسنتین است که از اختلالات کمبود آهن جلوگیری می کند .

مفید در بارداری :

کیوی یک میوه مناسب برای یک زن باردار است که به جلوگیری از وقوع نقایص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند و برای رشد مغز آنها ضروری است . دیگر مواد مغذی مهم مانند ویتامین C، E و K همراه با فلاونوئیدها موجود در میوه نیز به طور کلی در سلامت جنین و مادر باردار مفید است .

مراقبت از پوست :

این میوه به حفظ پوست سالم و صاف کمک می کند . کیوی حاوی ویتامین C است، که کمک می کند پوست زود تر ترمیم شود .  ویتامین E در کیوی موجب کاهش خطوط و چین و چروک پوست می شود . همچنین به کاهش اثرات مضر تابش اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست کمک می کند . از طرفی آنتی اکسیدان های موجود در این میوه به عنوان یک عامل ضد پیری مناسب عمل می کنند .

جلوگیری از سرطان :

کیوی در طب سنتی چینی برای اثربخشی آن در درمان انواع مختلف سرطانها مانند سرطان کولون، سرطان کبد، سرطان پستان، سرطان معده و سرطان ریه به طور سنتی مورد استفاده قرار می گیرد . عصاره کیوی مانع تکثیر سلول های سرطانی و محافظت از DNA  می شود .

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید