خواص و مضرات بامیه

خواص و مضرات بامیه

بامیه گیاهی گلدار می باشد که در اکثر نقاط جهان یافت می شود . اینکه بامیه از کدام کشور آمده است هنوز به طور واضح مشخص نیست . این گیاه دارای فواید بسیاری می باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم .

این گیاه روز به روز در حال استفاده بیشتر و محبوبیت بیشتر است . از این گیاه در انواع غذا ها و سوپ ها می توان استفاده کرد . همچنین از بامیه روغنی گرفته می شود که به روغن بامیه معروف است .

بامیه همچنین دارای موادی چون ویتامین های A،  B،  C، E و K ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، پتاسیم و روی و سطح بالایی از فیبر می باشد .

کاهش سطح کلسترول ، بهبود دستگاه گوارش ، بهبود بینایی ، افزایش سلامت پوست ، محافظت از سلامت نوزاد ، پیشگیری از برخی سرطان ها ، تقویت استخوان ، بهبود سلامت قلبی و عروقی ، کمک به سیستم ایمنی بدن ، کاهش فشار خون ، حفظ سلامت قلب و …  برخی از خواص بامیه می باشد .

سلامت دستگاه گوارش :

با اضافه کردن بامیه به رژیم غذایی ، بخش مهمی از فیبر بدن شما تامین می گردد . فیبر به حرکت غذا در دستگاه گوارش بسیار کمک می کند . از این رو از نفخ ، دل درد ، یبوست و گاز اضافی جلوگیری می شود . بامیه همچنین از اسهال نیز جلوگیری می کند .

تقویت بینایی و چشم :

بامیه حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و انتی اکسیدان هایی مانند کاروتن بتا ، لوتئین می باشد . این گیاه از متابولیسم سلولی جلوگیری می کند . این گیاه با دارا بودن آنتی اکسیدان ها موجب نابودی رادیکال های آزاد می شود . از این رو بامیه سبب دید بهتر می شود .

 

بامیه

بهبود پوست :

ویتامین A و آنتی اکسیدان ها سبب سلامت پوست می شود . این گیاه از ایجاد زخم و آکنه جلوگیری می کند . بامیه همچنین در فع چین و چروک بسیار موثر است . آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه از آسیب سلول های پوست جلوگیری می کند .

تقویت سیستم ایمنی :

ویتامین C موجود در این گیاه موجب تقویت سیستم ایمنی می شود . این ویتامین همچنین بدن را تحریک به ایجاد سلول های سفید خون بیشتر می کند .

فشار خون و سلامت قلب :

بامیه منبع خوبی غنی از انواع ویتامین است . این گیاه همچنین دارای پتاسیم می باشد . پتاسیم به رفع انسداد عروق خونی و کاهش فشار خون بسیار کمک می کند . این گیاه از لخته شدن خون نیز جلوگیری می کند .

مضرات :

بامیه سطح بالایی از اگزالات دارد . این ماده سبب آسیب به کلیه و سنگ صفرا می شود . همچنین در اثر سرخ کردن نیز ممکن است ، کلسترول این گیاه بالا رود . بنابراین سعی کنید به اندازه و به صورت پخته مصرف کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید