دمنوش بهتر است یا جوشانده و تفاوت این دو در چیست

دمنوش بهتر است یا جوشانده و تفاوت این دو در چیست

گیاهان دارویی خواص بیشماری دارند که برای بدن بسیار مفید است . برای استفاده از خواص گیاهان دارویی معمولا آن ها را به روش هایی مختلفی چون جوشانده ، دمنوش ، چای ، کمپرس ، ضماد و … استفاده می کنند .

دمنوش چیست ؟

هر گیاهی به نسبت محل استفاده آن که اعم از ساقه ، ریشه، دانه ، میوه ، پوست و … را به صورت خشک شده یا تر می توان از آن دمنوش تهیه کرد . بدین صورت که مقداری آب را روی حرارت قرار داده تا جوش بیاید . سپس بهتر است اندکی صبر کنید تا از دمای جوش آن کاسته شود . سپس آب را روی گیاه ( خشک یا تر ) ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم . پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دمنوش آماده است ، کافی است آن را صاف کرده در فنجان ریخته و میل کنید . می توانید با نبات یا عسل یا به تنهایی میل کنید .

 

جوشانده چیست ؟

جوشانده کمی با دمنوش متفاوت است . در جوشانده نیز از اجزای مختلف گیاه چون گل ، ساقه ، میوه ، پوست و … استفاده می شود منتهی گیاه راه به همراه آب روی حرارت قرار می دهند تا جوش بیاید . گیاه چون به همراه آب به جوش می آید ، مواد و عناصر بیشتری از آن به آب منتقل می شود . جوشانده نسبت به دمنوش خواص بیشتری دارد اما از طرفی مواد مضر و عوارض بیشتری هم نسبت به دمنوش دارد . بنابراین گیاهانی که عوارض کمتری دارند و از مضرات آن ها آگاهی دارید را به صورت جوشانده میل کنید .

چای چیست ؟

چای حاصل دم کردن برگ های گیاه کاملیا سیننسیس می باشد . چای تنها حاصل برگ های خشک تا تر درخت کاملیا سیننسیس می باشد که به نام های چای سبز ، چای سیاه و … وجود دارد .

عرقیات چیست ؟

عرقایت از تقطیر اسانس قسمت های مختلف گیاه چون ساقه ، برگ ، گل ، ریشه و … به دست می آید . عرقیات را نیز می توانید به صورت خالص میل کنید

دمنوش فله ای بهتر است یا کیسه ای ؟

در مورد این مسئله نظر های متفاوتی وجود دارد . مصرف دمنوش های کیسه ای راحت تر بوده و سریع تر آماده می شوند . از طرفی شما هنگامی که محصول را به صورت فله ای خریداری می کنید می توانید به مقدار دلخواه خود آن را خورد کنید . همچنین گذشت زمان موجب از بین رفتن خواص آن می شود .
از سوی دیگر می توانید هر مقدار که نیاز دارید را دم کرده و مصرف کنید .

قوری چینی یا شیشه ای :

برای تهیه دمنوش معمولا از قوری های شیشه ای استفاده می کنند . زیرا که در این قوری ها شما در طی مدت تغییر رنگ دمنوش را مشاهده می کنید و هنگامی که آن گیاه دم کشید می توانید آن را از روی حرارت بردارید . اما برای تهیه چای معمولا از قوری چینی استفاده می شود زیرا مدت زمان دم کشیدن تقریبا مشخص است .
دمنوش ها رنگ های متنوعی دارند ؛ زرد ، قرمز ، نارنجی ، آبی ، قهوه ای و …
دمنوش های زرد مانند بادیان رومی ، یونجه ، سنبل ختایی و …
دمنوش نارنجی مانند سرخارگل ، آقطی سیاه ، گلرنگ و …
دمونش قرمز مانند چای ترش ، رز ، میوه گل رز و …
دمنوش قهوه ای مانند دارچین ، فرنجمشک ، ماته و …
دمنوش آبی یا بنفش مانند پنیرک ، اسطوخودوس ، گل گندم و …

تفاوت دمنوش و جوشانده

کلام آخر :

به طور کلی می توان گفت برای تهیه دمنوش ، چای و جوشانده و … ابتدا باید نوع احتیاج خود را مشخص کنید تا ببینید کدام نوع مصرف برای شما مناسب تر است و آیا می خواید از نوع کیسه ای یا فله ای ان استفاده کنید . توجه داشته باشید دمنوش ها خیلی کم آغشته به اساس یا مواد دیگر هستند چون به خودی خود دارای رنگ و طعم بی نظیری هستند اما خب هستند تولید کنندگانی که متاسفانه به دمنوش ها رنگ و اسانس اضافه می کنند .

در مورد چای دقیقا عکس این قضیه صادق است ، کمتر چایی را می توان پیدا کرد که به آن هیچ گونه افزودنی اضافه نشده باشد . البته این را هم باید در نظر گرفت که تنها تولید کنندگان چای مقصر نیستند ، بلکه مصرف کنندگان هرچه چای ، دارای رنگ تند تر و عطر بیشتری باشد آن چای را ، چای بهتری می دانند در صورتی که چای نیز یک گیاه است و باید رنگ طبیعی و عطر طبیعی خود را داشته باشد . چای یا دمنوشی که مواد شیمیایی به آن اضافه شود نه تنها از خواص آن دگر چیزی باقی نمی ماند بلکه مضرات آن به مراتب از فواید آن بیشتر خواهد بود و شما در دراز مدت شاهد عوارض آن بر بدن و ایجاد بیماری های مختلف خواهید بود .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید