شکوفه های خوشبو بهار نارنج

شکوفه های خوشبو بهار نارنج

یکی از گیاهان پر کاربرد در صنعت عطر سازی ، شکوفه بهار نارنج می باشد . بهار نارنج شکوفه درخت نارنج است که در اردیبهشت ماه شکوفه می دهد . رایحه ی بهار نارنج به گونه ای است که هر رهگذری را به سمت خود جذب

می کند به همین سبب است که شهر بابل و شیراز را شهر بهار نارنج می نامند . شکوفه بهار نارنج برای ساخت انواع مربا ، سوهان ، عرقیجات و نوشیدنی های فصلی استفاده می شود . عرق بهار نارنج دارای طبیعت گرم است.
بهار نارنج آن چنان با اهمیت است که هر ساله عده کثری برای همزمان با فصل برداشت بهار نارنج در اردیبهشت ماه به بابل رفته و در جشنواره ملی بهار نارنج شرکت می کنند .

خواص بهار نارنج :

– آرامش‌بخش
– بهبود قلب
– بی خوابی ؛ مصرف بهار نارنج ۲ ساعت قبل از خواب
– ضد سرفه
– اشتها آور
– حاوی ویتامین‌های  C، B و D
– بهبود میگرن
– بهبود سردرد
– رفع ضعف اعصاب
– برطرف کردن قولنج ؛ مصرف دم کرده بهارنارنج
– کاهش شدت علائم یائسگی
– رفع غم و افسردگی
– تسکین ناراحتی‌ های سینه
– استخراج سنگ‌های کلیه و مثانه ؛ مصرف بهار نارنج
– نفخ معده
– ضد سرطانی
– ضد آلرژی
– ضد التهابی
– تقویت سیستم ایمنی بدن
– ادرار آور
– تنظیم سطح فشار خون
– یبوست ؛ آب بهار نارنج را همراه عسل شیرین کنند و بخورند .
– تنظیم فشار خون
– بسته شدن منافذ پوست
– سرماخوردگی ؛ بوییدن بهار نارنج
– رفع سکسکه ؛ استفاده از دمنوش بهار نارنج
– کاهش اضطراب بیمار قبل از جراحی

مضرات بهار نارنج :

عصاره بهار نارنج موجب  بالا رفتن فشارخون در نتیجه بالا رفتن ضربان قلب می‌شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن اجتناب کنند . از بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی پرهیز شود . همچنین مصرف بی رویه بهار نارنج موجب بی خوابی می شود .

طرز تهیه :

برای تهیه دمنوش بهار نارنج گل بهار نارنج را در آب جوش ریخته و بگدارید به مدت ۱۰ دقیقه دم کشیده و سپس صاف کرده مصرف کنید .
همچنین می توانید از عرق بهار نارنج استفاده کنید بدین ترتیب که عرق بهار نارنج را مخلوط با آب یا نبات یا عسل یا شکر مصرف کنید . اینکار به سبب بوی بسیار تند عرق بهار نارنج می باشد .
در روزهای گرم تابستان که دمای هوا بالا می‌رود و میزان تعریق بدن زیاد می‌شود ، خلق و خوی بسیاری از آدم‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تند می‌شود . برای پیشگیری از این حالت پیشنهاد می کنیم ، عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب و ۲ قطعه یخ مخلوط کنید و آن را با یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید .
توجه داشته باشید عرق بهار نارنج زود فاسد می شود پس دور از نور خورشید نگهداری کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید