فواید و مضرات زیره سیاه

فواید و مضرات زیره سیاه

از جمله گیاهان دارویی که در تهیه غذا نیز کاربرد دارد زیره سیاه است . زیره گیاهی است با ارتفاعی بین ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر که دارای ساقه هایی کشیده ، شفاف و بدون کرک . برگ های زیره دارای‌ دمبرگ‌ کوتاهی‌ است‌ که ‌انتهای‌ آن‌ به‌صورت‌ غلافی‌ ساقه‌ را فرامی‌گیرد .

گل های زیره کوچک و مرکبی شکل بوده و به رنگ سفید است . میوه های این گیاه ظاهری بیضی شکل و رنگی قهوه ای مانند مایل به زرد دارد . کرمان از جمله مهم ترین استانی است که زیره دارد اما آنچه که به طور عمده یافت می شود زیره کوهی است نه زیره سیاه . زیره سیاه به صورت محدود وجود دارد که در استان های مازندران ، گیلان ، آذربایجان ، همدان ، کرمان ، تهران و قزوین کشت می شود . آنچه که از زیره مورد استفاده قرار میگرد میوه زیره است که به دانه زیره مشهور است .
زیره‌ سیاه‌ حاوی‌ تانن‌ ، موم‌ ، مواد رزینی‌ ، یک‌ روغن‌ ثابت‌ سبزرنگ‌ ، موسیلاژ ، مواد قندی ‌، مواد ازته‌ و اسانس‌ که‌ شامل‌ دی‌هیدروکاروئول ‌، نوعی‌ ترپن‌ به‌نام‌کارون‌ و دونوع‌ ستن‌ ، املاح معدنی همچون آهن ، مس ، کلسیم ، پتاسیم  ، منگنز و منیزیم می‌باشد .

خواص زیره سیاه :

– تقویت کننده معده
– اشتها آور
– ضد اسپاسم
– ضد نفخ
– ضد قارچ
– افزایش شیر مادر
– درمان کم خونی ؛ زیره منبعی از آهن می باشد که به بهبود کم خونی کمک می کند .
– بادشکن
– قاعده آور
– قاطع اسپرم
– ضد کرم
– هضم غذا
– رفع انگل
– تنگی نفس
– سکسکه
– نفخ شکم
– رفع دل درد کودکان
– رفع درد های دوران قاعدگی
– ضد تشنج
– نیرو بخش
– شل کننده عضلات
– ضد چاقی
– ضد پیری

مضرات زیره سیاه :

استفاده بیش از حد افراد با طبع گرم موجب بروز کهیر می شود . مصرف عرق زیره نیز در بعضی افراد موجب اسهال و در برخی دیگر باعث یبوست می‌شود .  بیماران کلیوی ، کبدی و تنفسی و همچنین مادران باردار قبل از استفاده از عرق زیره ، لازم است با پزشک  مشورت کنند . 

طرز مصرف زیره سیاه :

برای تهیه دمنوش زیره سیاه ، آب جوش را به میوه خورد شده زیره اضافه می کنید و اجازه دهید ۱۰ – 15 دقیقه دم بکشد سپس صاف کرده و میل نمایید .
همچنین زیره را به عنوان چاشنی می توانید در غذا به کار ببرید .

 

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید