مریم گلی ، گیاه جهانی

مریم گلی ، گیاه جهانی

یکی از گیاهان دارویی که در کشور های اروپایی و امریکایی نیز شناخته شده است و به صورت عمده برای درمان انواع بیماری ها کاربرد دارد گیاه مریم گلی می باشد

. در کتب طب سنتی از مریم گلی به نام « مریمی » نام برده شده است و در زبان عربی « مریمیه » و « شالبیه » و « مریمیه صغیره » شناخته می شود .
مریم گلی (Salvia officinalis  )   گیاهی است خودرو با ارتفاع ۵۰ – 80 سانت دارای ریشه راست و انشعابات فراوان ساقه راست و برگ های باریک و نیزه ای شکل که ساقه های جوان آن به رنگ سبز تیره وپوشیده از کرکهای انبوه و خاکستری می باشد .


مریم گلی گل هایی به رنگ  بنفش ، آبی ، صورتی ، سفید دارد که روی هر چرخه ۵ – 8 گل میوه ی فندقی شکلی قرار می گیرد . این میوه ها رنگ قهوه ای روشن یا تیره دارد . این گیاه در آسیا , مدیترانه وشمال آفریقا به وفور یافت می شود . مریم گلی برای پرورش نیازمند محیط خاصی می باشد . این گیاه نیازمند خاک های رسی غنی و زهکش دار با pH   ۴/ ۶ می باشد . مریم گلی در سرمای زیاد دچار یخ زدگی می شود .

 

این گل دارای عطر فوق العده ای است که هم از مریم گلی خشک و هم از مریم گلی تازه می توان استفاده کرد . این گیاه همچنین دارای انواع مختلفی است . مریم گلی آناناس نوعی از مریم گلی است . این گیاه به عنوان چاشنی غذا نیز کاربرد فراوان دارد .

خواص  :

– ضد سرطان
– ضد آلزایمر
– ضد میکروب
– ضد تعریق
– آنتی اکسیدان
– کاهش دهنده شیر در زنان باردار
– کاهش دهنده میل جنسی
-کاهنده قند خون
– قاعده آور
– پرفشاری خون است
– محرک سیستم ایمنی بدن
– آرام بخش
– شوره
– سر سردرد
– رماتیسم ؛ استفاده از روغن این گیاه
– گلودرد ، التهاب لوزه ، زخم‌های دهان و یا بیماری‌های لثه ؛ غرغره جوشانده این گیاه
– بهبود گردش خون
– ضد عفونی کننده ؛ استفاده از روغن این گیاه
– افزایش قدرت تمرکز ؛ استفاده از روغن این گیاه

 

 

طرز تهیه دمنوش :

مریم گلی خشک شده را با مقداری آب جوش دم کنید و پس از ۱۰-۱۵ دقیقه پس از گذراندن از صافی میل کنید ، می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید