مزایای جعفری برای درمان بیماری ها

مزایای جعفری برای درمان بیماری ها

جعفری یکی از سبزی های بسیار پر استفاده می باشد . این گیاه علاوه بر آنکه مصرف خوراکی داشته و در انواع غذا ها یا سبزی خوردن از ان استفاده می شود ، دارای خواص دارویی نیز می باشد . قدمت استفاده از این گیاه به ۲۰۰۰ سال پیش بر می گردد .

جعفری در یونان از توجع بسیار بالایی برخوردار بود . این گیاه در ابتدا برای مصارف دارویی استفاده می شد ، سپس کم کم به انواع غذا ها افزوده گشت . جعفری، که عمدتا گیاه گرمسیری است ، نیاز به رطوبت و نور خورشید فراوان دارد تا بتواند رشد کند .

از جمله مزایای جعفری می توان به خاصیت ضد التهابی ، سوء هاضمه ، گرفتگی معده ، التهاب و تهوع ، سنگ کلیه ، عفونت های دستگاه ادراری و سنگ های صفراوی ، تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد . این گیاه دارای موادی است که به مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند .

خواص ضد دیابت :

از جعفری به عنوان دارویی دیابت در ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد . طبق تحقیقاتی که در دانشگاه مارماری در استانبول ترکیه انجام شد . موش های صحرایی دیابتی که از جعفری استفاده کرده بودند از میزان قند خون پایین تری برخوردار بودند .

آرتریت روماتوئید را کنترل می کند :

از جمله مزایای جعفری کنترل آرتریت روماتوئید است . ترکیبات مانند ویتامین C و بتا کاروتن موجود در گیاه دارای خواص ضد التهابی است که به کنترل آرتروز کمک می کند .

خواص ضد التهابی :

جعفری به طور سنتی در منطقه مدیترانه برای دندان ها ، کبودی ها ، نیش حشرات و خشکی پوست استفاده می شود . با توجه به مطالعات اولیه انجام شده در دانشگاه شاه سعود ، جعفری خواص ضد التهابی و ضد سمیت کبدی را دارا می باشد . این گیاه با خاصیت ضد کبدی موجب تمیزی کبد می شود .

پوکی استخوان :

جعفری برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است . پوکی استخوان به علت کمبود کلسیم در استخوان ها و همچنین به علت اسید آمینه به نام هموسیستئین رخ می دهد . به جز محصولات لبنی و سبزیجات، جعفری به عنوان یکی از بهترین منابع کلسیم در نظر گرفته می شود .

سیستم ایمنی را تقویت می کند :

ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در جعفری موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد . ویتامین A به طور مستقیم بر روی لنفوسیت ها یا گلبول های سفید عمل می کند، در نتیجه اثر آن را افزایش می دهد . این گیاه دارای خواص ضد قارچی نیز می باشد که از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند .

مضرات جعفری :

مصرف مقادیر زیادی از گیاهان ممکن است باعث انقباض رحم در دوران بارداری شود .
مصرف زیاد جعفری در دوران بارداری نیز توصیه نمی شود .
مصرف این گیاه ممکن است ، موجب حساسیت پوستی و خارش شود .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید