پسته چگونه موجب سلامت شما می شود

پسته چگونه موجب سلامت شما می شود

پسته یکی از آجیل های بسیار خوشمزه و البته گران قیمت می باشد . این آجیل طرفداران بسیاری دارد و کمتر کسی می توان یافت که به آن علاقه نداشته باشد . تاکنون به فواید پسته اندیشیده اید ؟ این آجیل چه فوایدی دارد که حجم محبوبیت را به خود اختصاص داده است ؟!

فواید پسته شامل مواردی چون  کمک به سلامت قلب ، کنترل وزن، پیشگیری از دژنراسیون ماکولا،  کنترل فشار خون بالا، بهبود هضم ، افزایش سلامت خون، بهبود عملکرد مغز و  بهبود پوست می شود .

پسته حاوی مواد مغذی مانند کربوهیدرات، پروتئین، اسید آمینه، چربی و فیبر غذایی و مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، مس و سدیم و ویتامین هایی مانند A، B6، C، E و K و همچنین تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، اسید پانتوتنیک، کولین و بتایین می باشد . پسته ها دارای کالری کم و چربی کمتری در مقایسه با بسیاری از دیگر آجیل و میوه های خشک هستند.

خواص آنتی اکسیدانی :

حتی پوسته های این آجیل حاوی مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان می باشد . آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزادی که سبب متابولیسم سلولی در بدن می شوند را، خنثی می کنند . رادیکال های آزاد در بدن می تواند سبب ایجاد سلول های سرطانی و بیماری های قلبی شوند .

سلامت قلب :

مصرف پسته معمولا می تواند کلسترول بد را در بدن کاهش دهد . آنتی اکسیدان ها، فیتوسترول ها و اسیدهای چرب اشباع نشده برای تقویت قلب سالم بسیار مفید هستند . این آجیل همچنین از لخته شدن خون نیز جلوگیری می کند .

کنترل وزن :

پسته نیز اولین انتخاب برای افرادی است که رژیم غذایی دارند . پسته با کمترین کالری، پروتئین بالا، چربی اشباع کم و چربی های اشباع نشده، یک انتخاب مناسب برای کنترل وزن محسوب می شود .

کمک به هضم :

یکی دیگر از مزایای این آجیل ، این است که منبع خوبی از فیبر رژیمی است که به هضم غذا کمک می کند . می توان گفت  30 گرم پسته حاوی ۳ گرم فیبر است که به دستگاه گوارش کمک می کند تا راحت تر وظایف خود را انجام دهد .

جذب آهن :

پسته غنی از مس است که به جذب بیشتر آهن در بدن کمک می کند. این خاصیت می تواند با افزایش هموگلوبین  و افزایش جریان خون سبب مقابله بدن با کم خونی شود . از طرفی جریان خون بهتر سبب سلامت مغز می شود .

مراقبت از پوست :

این آجیل در از بین بردن خشکی پوست موثر است . وجود چربی اشباع در این آجیل سبب می شود تا مانند یک روغن مفید برای پوسا عمل کرده و از خشکی جلوگیری کند .

افزایش نیروی جنسی :

پسته ها به شدت بر عملکرد جنسی مردان تاثیر می گذارند . مطالعات نشان داده است که افرادی که روزانه حدود ۱۰۰ گرم این آجیل را به مدت سه هفته مصرف کردند، عملکرد نعوظشان حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است . این آجیل جریان خون را در آلت تناسلی مردان افزایش می دهد .

ضد التهاب :

حضور ویتامین A وE سبب ضد التهابی می شود . از این رو از التهابات در نواحی مختلف بدن جلوگیری می کند .

افزایش ایمنی :

پسته به علت منبع غنی از ویتامین B6 می باشد . این ویتامین سبب افزایش ایمنی می شود . همچنین این ویتامین در جلوگیری از انواع خاصی از عفونت ها و سرطان نیز کمک می کند .

مضرات :

مصرف بیش از حد این آجیل باعث ایجاد عوارض جانبی شوند که در زیر به آن اشاره می کنیم .
افزایش وزن : پسته دارای پروتئین است و مصرف بالای پروتئین می تواند سبب افزایش وزن شود .
 فشار خون: اغلب پسته ها را با نمک سرخ می کنند . این مسئله می تواند سبب بالا رفتن فشار خون شود .
همچنین ممکن است دستگاه گوارش بدن شما به به پسته حساسیت نشان دهد و دچارعوارضی چون یبوست، نفخ، درد شکمی، نفخ شکمی و اسهال شوید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید