گالگا گیاهی مفید برای کاهش قند خون

گالگا گیاهی مفید برای کاهش قند خون

گیاه گالگا ، گیاهی قدیمی است که در طب سنتی از ان برای درمان بیماری استفاده می شد . این گیاه که به علف شیر آور معروف است در امریکا ابتدا به عنوان علوفه برای دام معرفی شد .

این گیاه از خانواده نخد بوده و دارای ساقه هایی با ضخمات متوسط به رنگ سبز ، برگ هایی با انقطاع های کوچک و بیضی شکل و به رنگ سبز می باشد . گل های این گیاه به رنگ سفید ، بنفش و یاسی می باشد . این گیاه بومی مناطق غربی آسیا و جنوب اروپا می باشد و امروزه در استان گلستان به وفور کشت می شود . این گیاه علاقه به رشد در خاک هایی دارای بافت متوسط و عمیق و دارای رطوبت مناسب  می باشد .

در گالگا ترکیباتی چون تانن ، فلاونویید ، ساپونین ، چون گوانیدین ، گالگین و هیدروکسی گالگین موجود می باشد . گالگا را خشک می کنند و از آن در طب سنتی استفاده می کنند ، این گیاه طعمی تلخ و بوی تندی دارد .

خواص :

– معرق
– تب بر
– مدر
– ضد تشنج
– ضد کرم
– درمان حصبه
– محرک سیستم عصبی
– تقویت کبد
– ادرار آور
– افزایش دهنده شیر مادر ؛ این گیاه موجب تحریک غدد شیردهی شده و شیر را افزایش می دهد .
– کاهش قند خون ؛ این گیاه به داشتن ترکیباتی چون گوانیدین و گالگین ، قند خون را کنترل می کند . خاصیت ضد دیابتی این گیاه به حدی است که از آن در ساخت دارو های مختلف ضد قند خون استفاده می شود .
– کاهش وزن ؛ این گیاه موجب چربی سوزی می شود و با از بین بردن توده های چربی در بدن موجب کاهش وزن و لاغری در فرد می شود .

مضرات :

مصرف گالگا قبل از جراحی خطرناک بوده ، بنابراین از دو هفته قبل مصرف این گیاه را قطع نمایید .
این گیاه همانطور که گفته شد موجب کاهش قند خون می شود . بنابراین اگر از این گیاه و دارو های کاهنده قند خون استفاده می کنید مراقب کاهش شدید قند خون خود باشید .
این گیاه موجب افزایش خونریزی و کاهش سرعت تشکیل لخته خون می شود . از این رو با داروهای ضد لخته خون در تداخل است .
مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است .
مصرف این گیاه همچنین ممکن است باعث به وجود آمدن عصبانیت ، ضعف و سردرد شود . البته این عوارض فرضی بوده و هنوز به اثبات نرسیده اما اگر این علائم را مشاهده کردید از مصرف ان خودداری کنید .

طرز مصرف :

از برگ های خشک این گیاه می توانید دمنوشی تهیه کرده و میل کنید . بدین صورت که آب جوش را روی برگ های خشک ریخته و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد . آنگاه صاف کرده و میل کنید .
داروی های تهیه شده از این گیاه در بازار موجود می باشند که می توانید با دستور پزشک مصرف کنید .
پودر گالگا را نیز می توانید با ماست مخلوز کرده و میل کنید . بیش از ۳ مرتبه در روز مصرف نکنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید