گل گاوزبان گیاه دارویی بومی ایران

گل گاوزبان گیاه دارویی بومی ایران

گاوزبان (لسان الثور) نام گیاهی بسیار آشنا می باشد . تقریبا می توان گفت کمتر کسی وجود دارد از دمنوش این گیاه حداقل یکبار میل نکرده باشد .

گل گاوزبان گیاهی با ارتفاع ۶۰ سانتی متر ، با ساقه هایی خار دار ، برگ هایی پوشیده از تار می باشد . این گیاه دارای گل های بسیار زیبایی می باشد که به گل گاوزبان مشهور است ، این گل ها به رنگ آبی ، سفید ، بنفش و سرخابی می باشد .
گل گاوزبان بومی ایران است و در دامنه کوه های البرز می روید . گفته می شود که گل گاوزبان بومی شمال افریقا است اما این اشتباه است . گیاهی شبیه به گل گاوزبان در افریقا و مدیترانه می روید که به اشتباه آن را با گل گاوزبان یکی می دانند ، در صورتی که چنین نیست . حتی خواص این دو نیز باهم متفاوت است . این گیاه طبعی سرد داشته و تقریبا از تمام اجزای آن استفاده دارویی می شود .

خواص :

– نشاط اور
– آرامش بخش
– تقویت کننده بدن
– تصفیه کننده خون
– تقویت اعصاب
– معرق
– ادرار آور
–  تقویت کلیه
– ضد سرماخوردگی
– ضد سرفه
– درمان برونشیت
– درمان سرخک
– درمان مخملک
– رفع ورم ؛ بدبن منظور از ضماد برگ این گیاه استفاده کنید
– رفع درد گلو
– دفع اخلاط
– کاهش اضطراب
– درمان جوش های چرکی دهان

 

دمنوش گل گاوزبان

 

مضرات :

مصرف این گیاه مضرات خاصی ندارد .
مصرف این گیاه برای زنان باردار و خردسالان توصیه نمی شود

طرز مصرف :

این گیاه را می توانید به عنوان دمنوش میل کنید . بدین منظور کافی است مقداری آب جوش روی گیاه خشک ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد . آنگاه صاف کرده و میل کنید .
همچنین می توانید جوشانده گیاه را تهیه کنید . بدین منظور کافی است گیاه را باه همراه آب جوش روی حرارت گذاشته تا بجوشد . پس ا ۵ دقیقه آماده است .
همچنین از ضماد برگ های این گیاه نیز می توانید استفاده کنید .

 

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید