بارزترین خواص گندم سیاه

بارزترین خواص گندم سیاه

گندم سیاه نام گیاهی است که به سبب شباهت آن با گندم نهاده اند . خواص گندم سیاه بسیار می باشد که در این مطلب قصد داریم با آن بیشتر آشنا شویم .


از جمله خواص گندم سیاه می توان به کاهش فشار خون ، پیشگیری از انواع خاصی از سرطان ، مدیریت دیابت ، بهبود هضم و سطح کلسترول است ، افزایش سیستم ایمنی بدن ، از بین بردن سنگ کیسه صفرا ، حفاظت از حملات آسم ، رهایی از یبوست و … می باشد .

پیشگیری از سرطان :

مطالعات نشان می دهد که مصرف گندم سیاه تا ۵۰٪  ابتلا به سرطان سینه و پستان را در زنان کاهش می دهد . از این رو این گیاه در جلوگیری از سرطان های ناشی از هورمون بسیار موثر است . مصرف روزانه این گیاه تا ۲۰٪ فیبر روزانه بدن را تامین می کند .

سلامت قلب و عروق :

یکی از بارز ترین ویژگی گندم سیاه ، دارا بودن فلاونوئیدها می باشد . ویتامین C موجود در این گیاه مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند . این گیاه موجب از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن می شود . از این رو از متابولیسم سلولی جلوگیری می شود . این گیاه همچنین موجب کاهش کلسترول بد خون می شود ، در نتیجه موجب باز شدن عوق خونی می گردد . با این وصف می توان گفت گندم سیاه سبب سلامت قلب و عروق می شود .

دیابت :

سطح بالای فیبر در گندم سیاه موجب کاهش قند خون و دیابت می شود . این کار حتی می تواند در  الی ۲ ساعت رخ دهد . از این رو اگر می خواهید دیابت خود را کنترل کنید ، گندم سیاه را در مصرف روزانه خود بگنجانید .

دستگاه گوارش :

گندم سیاه یکی از بهتری گیاهان برای تقویت دستگاه گوارش محسوب می شود .  این گیاه دارای سطح بالایی از فیبر می باشد . فیبر به حرکت غذا در دستگاه گوارش کمک می کند . فیبر سبب تحریک عضلات روده شده و از یبوست جلوگیری می کند . از این رو این گیاه از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند . این گیاه همچنین نقش پر کندگی داشته و از پر خوری جلوگیری می کند .

 

خواص گندم سیاه

تقویت سیستم ایمنی بدن :

یکی دیگر از خواص گندم سیاه کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد . گندم سیاه با دارا بودن آنتی اکسیدان ها سبب جلوگیری از فعالیت آنتی اکسیدان ها می شود . همچنین ویتامین C موجود در این گیاه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود .

کیسه صفرا :

گندم سیاه غنی از فیبر نامحلول می باشد . این به معنی است که تا حدی زیادی می تواند از سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند . این گیاه با حرکت راحت غذا در دستگاه گوارش از ترشح بیش از حد اسیدهای صفراوی جلوگیری می کند .

حمله آسم :

گندم سیاه حاوی منیزیم و ویتامین E می باشد . منیزیم و ویتامین E از ابتلا به آسم در کودکان محافظت می کند . این گیاه التهابات ناشی از آسم را کاهش داده و از حملات ناگهانی آن می کاهد .

سلامت استخوان :

گندم سیاه غنی از سلنیوم و روی می باشد . استخوان ها برای رشد به این دو ماده نیاز دارد . سلنیوم و روی موجب رشد بهتر استخوان و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن می شود . گندم سیاه همچنین موجب تحکیم دندان و ناخن ها می شود .

کم خونی :

از دیگر خواص گندم سیاه کمک به درمان کم خونی می باشد . گندم سیاه حاوی مقدار بسیار بالا یی از آهن است . این عنصر از اجزای اصلی تشکیل دهنده سلول های قرمز خون است . کم خونی می تواند خود عامل خستگی ، کندی در شناخت ، سردرد می باشد .

مضرات :

از مصرف بی رویه این گیاه پرهیز کنید . گندم سیاه در برخی افراد ایجاد آلرژی می کند ، از این رو در ابتدا مطمئن شوید که به این گیاه حساسیتی ندارید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید