خواص گیاه خرفه ، اکسیر جهانی

خواص گیاه خرفه ، اکسیر جهانی

گیاه دارویی خرفه (Portulaca Oleracea) که به صورت خودرو در اکثر مناطق ایران و در در کنار رودخانه و باغچه و … می روید ، گیاهی یک ساله با ارتفاعی برابر با ۴۰ سانتی متر می باشد .

این گیاه دارای برگ های گرد ، ضخیم و گوشتی ، ساقه های به رنگ قهوه ای و گوشتی و گل های این گیاه به رنگ زرد می باشد . دانه های خرفه نیز ، ریز و به رنگ سیاه است . گل های این گیاه به ظور مداوم باز نیستند و تنها در اوایل روز چند ساعتی باز هستند .

هنوز به طور دقیق مشخص نشده خرفه متعلق به کدام کشور می باشد اما آنچه که پیداست این گیاه در کشور ایران ، استرالیا ، هند ، آفریقای شمالی و در آمریکا به وفور یافت می شود . این گیاه در رشت ، لاهیجان ، اطراف تهران ، تفرش ، اراک و … به صورت خودرو می روید . در شهر های دیگر نیز این گیاه کشت می شود .
امروزه که خواص خرفه به اثبات رسیده است به آن لقب اکسیر جهانی (Global panacea ) داده اند . برگ ، ساقه و دانه های خرفه در طب سنتی استفاده می شود . این گیاه دارای طبعی سرد و تر می باشد .

خواص :

– رفع عطش و تشنگی
– کنترل ترشح ادرار برای مبتلایان به دیابت
– ضد خونریزی
– رفع چرک سینه
– رفع سنگ مثانه
– ضد سرفه
– رفع بواسیر
– رفع مشکلات رحم
– ضد عفونی کننده
– تب بر
– ضد اسکوربوت
– ضد کرم
– بهبود نیش حشرات و عقرب گزیدگی ؛ استفاده از شیره این گیاه
– رفع اسهال ؛ استفاده از جوشانده گیاه
– تقویت روده
– رفع زگیل ؛ استفاده از ضماد این گیاه
– رفع سردرد ؛ استفاده از ضماد این گیاه
– رفه میگرن ؛ استفاده از ضماد این گیاه
– کاهش دهنده قند خون
– رفع کندی دهان ؛ جوییدن برگ این گیاه به مقدار کم
– رفع التهاب چشم
– رفع پیسی پا و دست

 

خواص تخم خرفه

 

مضرات :

مصرف بی رویه این گیاه موجب کاهش اشتها و ضعف بینایی می شود . افراد سرد مزاج بهتر است خرفه را به همراه نعنا و کرفس میل کنند .

طرز مصرف :

از برگ های این گیاه می توانید جوشانده ای تهیه کرده و میل کنید . بدین منظور کافی است ساقه های این گیاه را به همراه آب جوش روی حرارت قرار داده تا بجوشد . آنگاه صاف کرده و میل کنید .
از برگ های تازه این گیاه مانند سبزی خوردن نیز می توانید استفاده کنید . همچنین می توانید به صورت بورانی با ماست میل کنید .
از تخم این گیاه نیز می توانید به صورت پودر در انواع غذا ها استفاده کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید