مهم ترین خواص رزماری در طب سنتی

مهم ترین خواص رزماری در طب سنتی

رزماری گیاهی منحصر به فرد در طب سنتی می باشد . خواص رزماری بسیار می باشد . این گیاه برای افزایش حافظه ، بهبود خلق و خوی ، کاهش التهاب ، تسکین درد ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، تحریک گردش خون ، سم زدایی بدن ، محافظت از بدن در عفونت های باکتریایی ، جلوگیری از پیری زودرس ، التیام بیماری های پوستی و … مفید می باشد .

رزماری بومی مدیترانه می باشد . خواص رزماری در طب سنتی بسیار متنوع می باشد . این گیاه به سبب شباهتی که به نعنا دارد از خانواده نعنا است . همچنین در برخی خواص نیز با این گیاه مشترک است . این گیاه تلخ بوده و طعم گسی دارد . از رزماری در سوپ ، خورشت ، کباب و چاشنی استفاده می شود . در زیر به توضیح برخی خواص رزماری می پردازیم .

تقویت کننده حافظه :

رزماری به عنوان یک محرک شناخته می شود . این گیاه به افزایش هوش و تمرکز بسیار کمک می کند . رزماری به جوان ماندن ذهن بسیار کمک می کند . از این رو رزماری برای افراد مسن و کسانی که دچار اختلالات شناختی و یا آلزایمر هستند ، بسیار مناسب است .

درمان استرس و بهبود خلق و خو :

مصرف این گیاه بهبود خلق و خو ، پاکسازی ذهن و از بین بردن استرس در افراد می انجامد . رزماری برای افرادی که دچار استرس مزمن و عدم تعادل هورمونی هستند بسیار مناسب است . از این رو با مصرف رزماری می توانید استرس خود را کنترل کرده و اثرات مثبتی روی خلق و خو می گذارد .

تقویت سیستم ایمنی :

رزماری حاوی انواع آنتی اکسیدان است . از این رو ضد التهاب بوده و با سرطان مبارزه می کند . این گیاه با عوامل بیماری زا مبارزه می کند و بدن را برابر عوامل بیماری زا تقویت می کند . ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند یک خط دفاع عمل کرده و سیستم ایمنی را قوی می کند .

تسکین معده :

رزماری بدن را در  در عفونت های باکتریایی ایمن می کند . این گیاه باکتری شایعی را که ممکن است سبب زخم معده شود را نیز از بین می برد . این گیاه به عنوان یک درمان کننده طبیعی ناراحتی معده ، یبوست ، نفخ ، اسهال بسیار مناسب است . اثرات ضد التهابی این گیاه موجب رفع ناراحتی های معده شده و سیستم گوارش را بهبود می بخشد .

خوشبو کننده دهان :

این گیاه باکتری های دهان و دندان را از بین می برد . از این رو موجب خوشبو شدن دهان و نفس می شود . مقداری رزماری را دم کرده وغرغره کنید .

تحریک جریان خون :

رزماری سبب افزایش تولید سلول های قرمز خون و جریان خون می گردد . از این رو اکسیژن راحت تر به مغز رسیده و فعالیت مغز نیز بهبود می یابد .

تسکین درد :

رزماری دارای خواص ضد درد می باشد . ضماد رزماری موجب تسکین درد محل آسیب دیده می شود . دمنوش رزماری برای درمان میگرن و سردرد بسیار مناسب است . عطر رزماری نیز آرامش دهنده بوده و میگرن را بهبود می دهد .

خاصیت ضد التهابی :

یکی از مهم ترین عملکرد های رزماری خاصیت ضد التهابی آن است . رزماری به کاهش التهاب عضلات ، عروق خونی و مفاصل می انجامد . از این رو به کاهش فشار خون ، نقرس نیز می انجامد .

سم زدایی :

این گیاه ادرار آور بوده و موجب دفع سموم از بدن می شود . به همین سبب سموم و عوامل بیماری زا از بدن خارج می شود .

بهبود پوست :

رزماری خاصیت ضد پیری داشته و موجب جوانسازی پوست می شود . می توانید اسانس رزماری را به صورت رزماری رو پوست ماساژ دهید . این کار موجب درخشش طبیعی پوست نیز می شود .

مضرات :

افرادی که به نعنا حساسیت دارند ، از مصرف رزماری نیز پرهیز کنند .

 

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید